Del 1: Generel sygepleje
Som det første i bogen har kapitlet om etik en central placering. Her arbejder eleven med vigtige emner som menneskesyn, selvbestemmelse, respekt og magt.
De mest grundlæggende teorier om sygepleje gennemgås i kapitlet ’Sygeplejeteorier’. Det drejer sig om klassiske teorier, som fortsat er aktuelle i plejen, og som har dannet fundamentet for udvikling af faget
Kapitlet ’Den grundlæggende sygepleje’ kæder sygeplejeteorierne om menneskets grundlæggende behov sammen med sygeplejefaglige handlinger om personlig pleje.
Der er to nye kapitler, som handler om sygepleje ved søvn og hvile samt smerter.
Inden social- og sundhedsassistenteleven møder praksis, kan det være en fordel at kende de forskellige plejeformer i praksis. Samtidig gennemgår kapitlet ’Plejeformer og organisering af arbejdet’ også fordele og ulemper ved de forskellige plejeformer og ved it-dokumentation af plejen.
Del 2: Specifik sygepleje
Anden del gennemgår sygeplejen hos borgere og patienter med sygdomme i organsystemerne.
Opdelingen i organsystemer stemmer overens med hospitalernes specialeopdelinger og er med til at skabe genkendelighed hos de studerende. Denne del af bogen kan med fordel læses parallelt med Somatisk sygdomslære og farmakologi 2, da de to bøgers kapitler om de forskellige organsystemer supplerer hinanden og kommer i samme rækkefølge.
Det social- og sundhedsassistenten skal varetage bliver fremover mere specialiseret, og bogen gennemgår både steril teknik ved sårpleje og ved anlæggelse af venflon og kateter. Nedlæggelse af ernæringssonde gennemgår bogen også. I kapitlet ’Bevægeapparatet’ finder læseren et eksempel på det accelererede patientforløb, der skal sikre patienten høj kvalitet under indlæggelsen.
Del 2 slutter med et kapitel om palliation, som er et område, hvor social- og sundhedsassistenten i højere grad end tidligere skal kunne bidrage med sine kompetencer.
Praktikken indgår naturligt i bogen. De mange cases, billeder fra praksis, praktikøvelser og refleksionsrum undervejs er tænkt som en hjælp til, at eleverne indøver en refleksiv praksis.