Alle sygeplejersker vil møde mennesker, der bliver akut syge. I situationer, hvor der opstår akut sygdom hos en patient, er sygeplejersken en nøgleperson, som kan tage vare på patientens grundlæggende behov, lindre lidelsen og forebygge komplikationer. Med sundhedsvæsnets stigende krav til kvalitet og effektivitet i pleje og behandling af patienter, udvikles der til stadighed nye teorier og metoder, der kan sikre systematisk observation og intervention hos den syge patient. Dette, sammenholdt med at uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje skal bygge på et videngrundlag, der er professions- og udviklingsbaseret, er det afsæt, der ligger til grund for denne bog.
Bogens målgruppe er primært sygeplejestuderende på modul 10-14 og nyuddannede sygeplejersker, som har teoretiske og kliniske forudsætninger fra modul 1-9. Herudover kan bogen anvendes af tværfaglige samarbejdspartnere som radiografer, ergo- og fysioterapeuter, der har med akutte patientforløb at gøre. Endelig kan erfarne sygeplejersker få et ”brush up” om sygepleje til akut syge patienter.
Bogens indhold er afgrænset til at omhandle voksne mennesker med akut somatisk sygdom, der enten indlægges med en akut lidelse eller skade eller oplever akut sygdom inden indlæggelse på sygehus fx akut forværring af en kronisk lidelse. Bogens fokus er de sygeplejefaglige interventioner og observationer i akutte situationer. Forfatterne har et curologisk perspektiv på den akut syge patient. Begrebet curologi betyder: ”læren om sygepleje og omsorg”. Synsvinklen er altså overvejende sygeplejerskens, og der er fokus på de sygeplejefaglige fænomener, der viser sig i den akut syge patients tilstand og adfærd, som fordrer at sygeplejersken og samarbejdspartner handler. En anden synsvinkel er patientologien - læren om at være patient og pårørende, hvilket kun er sporadisk omtalt i denne bog.
Bogens er bygget op således, at de første kapitel (1-4) er overordnede og præsenterer generel viden om sygepleje og akutte situationer. Det første kapitel kan betragtes som en referenceramme for det helhedsperspektiv, de enkelte kapitler anlægger på den akut syge patient. Kapitel to er en præsentation af organiseringen af sygepleje med bl.a. beskrivelse af den fælles akutte modtageafdeling (FAM). Tredje kapitel beskriver systematisk observation af den akut syge patient, ud fra ABCDE-modellen og kommunikation i akutte situationer. Det fjerde kapitelt er generel om monitorering dvs. overvågning og evaluering af den akut syge patients tilstand. De efterfølgende kapitler (5-13) er opdelt efter de sygeplejefaglige fænomener, der viser sig i den akut syge patients tilstand og adfærd fx påvirkning af kredsløbet og bevidstheden. Disse kapitler indeholder detaljerede forklaringer og vejledninger til sygeplejerskens forståelse og handling i akutte situationer. Bogen kan derfor anvendes både som lærebog i uddannelsen og som opslagsbog i klinisk praksis.
Bogens forfattere er sygeplejersker fra henholdsvis klinisk praksis og sygeplejerskeuddannelsen. Fælles for alle er en interesse i at udvikle sygepleje og kvalificere sygeplejersker til at varetage plejen af akut syge mennesker.
Bogens vidensgrundlag er erfaringer fra klinisk praksis og teoretisk viden, der i størst muligt omfang tager udgangspunkt i udviklings- og forskningsbaseret viden om akut og kritisk syge mennesker. Sygeplejestuderende kan finde inspiration i kapitlernes referencelister til deres videre søgning af praksis-, udviklings- og forskningsbaseret viden om akutte og kritiske sygeplejestiuationer.
Det er vores mål, at bogen vil medvirke til, at de sygeplejestuderende kvalificeret til at handle adækvat i de akutte situationer, som alle sygeplejesker vil møde i deres arbejde med patienterne.
København, februar 2013
Mona Larsen og Lene Wichmann