Spørgsmål 1
Hvad er hensigten med, at sygeplejersker af og til giver sig tid til kritisk (teoretisk) refleksion over deres fag?
Spørgsmål 2
Hvordan kan Virginia Hendersons teori hjælpe sygeplejerskerne til dette?
Spørgsmål 3
Det er vigtigt og nødvendigt, at sygeplejersker af og til stopper op og stiller spørgsmål som: Hvad består udøvelse af sygepleje i? Er det god sygepleje vi udøver? Hvem og hvad skal sygeplejen prioritere? Hvilke behov har den syge og hans pårørende? Er det vigtigt at hjælpe patienten med at varetage andre behov end dem, der drejer sig om livsvigtige funktioner?
Forsøg at svare på disse spørgsmål med udgangspunkt i en patient, som du har plejet.
Spørgsmål 4
Overvej, om Virginia Hendersons teori kan være til hjælp til at forstå denne patients behov for sygepleje på en tilfredsstillende måde.
Spørgsmål 5
I 1955 definerede Virginia Henderson sygeplejerskens funktion således: "Sygeplejerskens unikke funktion er at bistå den enkelte, syg eller rask, med at udføre de aktiviteter til fremme eller generhvervelse af sundheden (eller til en fredelig død), som han ville udføre på egen hånd, hvis han havde den fornødne styrke, vilje eller viden, og at gøre dette på en måde, der hjælper ham til så hurtigt som muligt at blive selvhjulpen."
Denne definitionen mener mange sygeplejersker fortsat er den, der bedst forklarer, hvad sygeplejerskens funktion er. Selv udtrykte Virginia Henderson på sine ældre dage en undren over, at den ikke er blevet ændret. Hun tænkte da på de forandringerne i samfundet, globalisering og de ændringer i synet på sundhed og sundhedsvæsnet, der er sket.
Diskuter med dine medstuderende om definitionen fortsat favner den funktion, som sygeplejersker i dag har i samfundet. Er det noget i definitionen, som I savner, eller som I ville have ændret med udgangspunkt i forståelsen af sygeplejerskens funktion, således som I oplever det i dag?
Spørgsmål 6
Virginia Henderson mener, at mennesket har 14 grundlæggende behov. I hendes teori er dette udgangspunkt for, hvad den professionelle sygeplejerske skal hjælpe en person med, når han mangler ”styrke, vilje eller viden” (se definitionen på sygepleje) på grund af sygdom.
a. Er disse 14 grundlæggende behov fortsat relevante med henblik på at vurdere og iværksætte sygepleje til modtagere af sygepleje i dagens sundhedsvæsen?
b. Diskuter med dine medstuderende om nogle af punkterne bør fjernes, nye bør sættes ind eller om nogle punkter bør omarbejdes for at imødegå de behov for sygepleje, som nutidens patienter har.
Spørgsmål 7
Mathilde Svendsen er for nylig flyttet i beskyttet bolig. Hun er enke, har to børn som ikke bor langt væk, og som besøger hende regelmæssigt. Hun er en tynd lille dame, som ofte sidder og se ud i luften, og det synes som om, hun har ringe interesse for, hvad der sker rundt omkring hende. Hun er til stadighed plaget af blærebetændelse (cystitis) og har et brandsår på højre tommel- og pegefinger, fordi hun havde glemt, at ovndøren blev så varm. Børnene er meget fortvivlede over moderens tilstand.
Beskriv med udgangspunkt i Virginia Hendersons teori om de 14 grundlæggende behov, hvordan du gennem observation af de permanente forhold og de patologiske tilstande kan samle data om Mathilde Svendsen, som kan medvirke til, at hun får en kvalificeret individuel sygepleje.
Spørgsmål 9
Virginia Henderson var meget optaget af, at god sygepleje blev systematisk dokumenteret og dermed til nytte for andre sygeplejersker. Derfor var det vigtigt, at sygeplejersker også forsker.
Diskuter, hvordan sygeplejersker med udgangspunkt i Hendersons teori kan formulere gode problemstillinger til forskningsprojekter.
Spørgsmål 10
Henderson havde en opfattelse af, at alle sygeplejersker havde både en selvstændig funktion og en assisterende funktion.
a. Hvordan forklarer hun disse to funktioner?
b. Hvordan begrundet hun, at sygeplejersken også har en selvstændig funktion inden i den assisterende funktion?
c. Kan det være nyttigt at forstå sygeplejerskens funktioner på denne måde også i dagens sundhedsvæsen?
Spørgsmål 13
Det tales i vore dage meget om tværfaglig eller tværprofessionelt samarbejde inden for sundhedsvæsnet.
På hvilken måde kan Hendersons tænkning bidrage til afklaring af sygeplejerskens rolle og ansvar i samarbejdet med de andre professioner i sundhedsvæsnet?