Spørgsmål 1
Hvordan kan sygeplejen tilrettelægges til en patient, der netop har fået anlagt en colostomi:
a. Så det opleves værdigt for patienten?
b. Så der ydes støtte i forhold til patientens livs- og sygdomslidelse, og man samtidig undgår at påføre patienten plejelidelse?
c. Hvordan kan omsorgens at passe og pleje, at lære og de forskellige former for leg inddrages i denne situation?
Spørgsmål 2
Er et menneske i henhold til Katie Erikssons tanker sundt eller sygt, hvis det
a. har brækket et ben?
b. har diabetes?
c. har blindtarmsbetændelse?
d. er forkølet?
e. hører stemmer, som fortæller ham, at han skal samle skrald op fra veje og busser, og mener, at der udsendes radiosignaler fra væggene, som kan registrere alt, hvad han foretager sig, og læse hans tanker?
Spørgsmål 3
Emilie på 15 år er begyndt på en kemo-behandling mod leukæmi, og hendes hår begynder at falde af. Emilies mor fortæller:
Det gik så hurtigt. Hendes lange, kraftige hår begyndte at falde af og lå i uhyggelige totter overalt i hendes seng og mest selvfølgelig på hovedpuden. Det værste var, når jeg kunne se, at hun bare så på det uden at sige noget. At hun affinder sig.
Som for bare fem dage siden, hvor Doddy kom og skulle klippe hende korthåret. Jeg havde aftalt med hende, at hun skulle lave den sejeste frisure til hende, så hun kunne få et helt konkret billede af, at hun kunne blive sig selv igen og komme til at se godt ud, uden at det ville kræve, at hun skulle vente, til håret var helt langt.
Doddy var ikke kun dygtig til det med håret. Hun snakkede og snakkede med Emilie på en fuldstændig dagligdags måde, som om det, de skulle til at gøre, var noget, de havde gjort hundrede gange før. Hun redte hendes lange hår uden at kommentere, hvor smukt og kraftigt, det var. Så satte hun en elastik om det helt oppe ved hovedbunden, og som en tandlæge, der trækker tanden ud i et øjebliks uopmærksomhed, klippede hun det hår af, der havde taget mange år at blive så langt. Hun gav mig diskret hestehalen, og jeg så, at mine hænder rystede, da jeg stod med den i hånden.
Identitetstab, tænkte jeg og sank en klump i halsen.
Doddy klippede og skar, som var hun en kunstner, der modellerede en skulptur. Og hvilken skulptur. Hun klippede hende, så det så ud, som om hun var skabt til lige præcis den frisure. Jeg holdt vejret, for det eneste der betød noget nu, var, at Emilie kunne lide det. Det kunne hun, og reaktionerne fra hendes veninder var ikke til at tage fejl af. Hun var sej.
Fem dage siden. Mere er det ikke. Og nu sidder hun her i sengen og skal til det næste. Her er så underligt stille og koncentreret. Ikke i rummet, men i Emilie. Sygeplejersken forsøger også at skabe en stemning af, at det, hun skal i gang med, er lige så dagligdags som at børste tænder. Men det er det ikke. For det er ikke en tandbørste, der ligger her på toiletbordet. Ikke engang en kanyle eller sprøjte, som det hundrede gange hellere måtte have været. Det er en barbermaskine. Sygeplejersken snakker. Emilie siger ingenting. Og så sker det. Den seje frisure falder af i totter, efterhånden som barbermaskinen bevæger sig i symmetriske baner, fra nakke til isse. Emilie bøjer hovedet let, så sygeplejersken nemmere kan komme til.
Det kommer bag på mig, hvor voldsomt det påvirker mig. Hun bliver så forfærdelig nøgen. Så ufattelig sårbar. Så ubærligt skrøbelig at se på. ”Uskyldstab”, tænker jeg. Og det er lige præcis, hvad det er, på trods af hele situationens enkle, pragmatiske handling: et uskyldstab så konkret og mærkbart at Emilie har fattet det langt mere, end jeg bryder mig om.
For da sygeplejersken spørger hende, om hun vil have et spejl og se sig selv, siger Emilie roligt og fattet: ”Nej tak”!
(Kløvedal A 2009: Ingenmandsland – om afmagt og kærlighed. København: Tiderne skifter, s.46-47).
a. Overvej, hvordan livslidelse, sygdomslidelse og plejelidelse viser sig i fortællingen.
b. Tænk over, hvordan lidelsens drama udspiller sig i fortællingen.
c. Hvilken betydning kan patientens alder have for lidelsen og for at gå ind i lidelsens drama?
d. Er livslidelse, sygdomslidelse og plejelidelse samt lidelsens drama forbeholdt patienter?
e. Hvordan ser du disse lidelsesformer i forhold til pårørende?
f. Hvilke roller spiller hhv. Doddy og sygeplejersken i lidelsens drama over for Emilie?
g. Hvordan kunne sygeplejersken have handlet, så der ikke blev tale om plejelidelse?
h. Hvordan tror du, Emilies og hendes mors lidelse påvirker sygeplejersken i situationen? Har du selv oplevet situationer, hvor du blev påvirket af patienters lidelse?
i.Hvordan ser du lindring af lidelse vise sig i fortællingen?