Naturfag 2 er en lærebog i naturfag for social- og sundhedsassistentelever. Naturfag kom ind i social- og sundhedsuddannelserne i 2001. En af grundene var, at eleverne skal forberede sig til at gå videre i uddannelsessystemet. Men tanken var samtidig at indføre mere almendannelse i social- og sundhedsuddannelserne. Med reformen i 2007 blev der indført kompetencemål for naturfag. Foruden disse kompetencemål er der – ligesom tidligere – fastlagt nogle indholdspunkter, der skal sikre, at social- og sundhedsassistenten har god baggrund for at videreuddanne sig. I denne bog vil du derfor møde et indhold, som er relevant for uddannelsen. Men du vil også møde forsøg og opgaver, der skal træne de naturfaglige kompetencer. De naturfaglige kompetencer er kompetencer til at arbejde med modeller, beregningskompetencer, eksperimentelle kompetencer, kompetencer i informationssøgning og IT samt kompetencer i at formidle naturfaglig viden.
I 2. udgave af Naturfag 2 er indholdet i tillægget (1. udgaves kapitel 17) flyttet frem i bogen, så det er blevet placeret, der hvor der er brug for det i forhold til det øvrige indhold. Blandt andet er elementær kemi og fysik blevet til et selvstændigt kapitel forrest i bogen. Desuden er der tilføjet et nyt kapitel om celler og DNA. For at få plads til dette nye indhold er der skåret her og der i indhold.
Bogens kapitel 1 er en introduktion til naturfaglig tænkning og arbejdsmåde. Kapitel 2 handler om det mest grundlæggende inden for kemi og fysik. Vend eventuelt tilbage til dette kapitel undervejs i de øvrige kapitler, når du har brug for det. Indholdet af kapitel 3 er nyt i forhold til 1. udgave. Det handler om celler og DNA. Det er også ment som grundlæggende viden, som er god at have med til de øvrige kapitler. Kapitel 4 - 7 omhandler energi og stofskifte. Indholdet lægger sig tæt op ad emnerne ernæring og fysisk aktivitet, som du møder i uddannelsens andre fag. Kapitlerne 8 – 14 omhandler forskellige emner, som er baggrundsviden for menneskets fysiologi: varmetab, pH, væsker og tryk, diffusion og osmose samt emner, der knytter sig til nervesystemet og sanserne. Kapitel 15 om mikroorganismer er baggrundsviden for dit daglige arbejde med hygiejne. Kapitel 16 handler om fysikken bag forflytningsteknik. Kapitel 17 og 18 omhandler beregninger i forbindelse med medicin og koncentration. I bogens faglige indhold er der tilføjet eksempler både fra hverdagen og fra dit arbejde som social- og sundhedsassistent. Der er ordforklaringer i margenen, så du får en forklaring på svære ord uden at skulle bladre i bogen. Disse ord kan du desuden finde i en samlet oversigt her på bogens side. Bogen er rigt illustreret med figurer, fotos, kurver og tabeller, der understøtter forklaringerne i teksten. Figurerne er vigtige i en naturfagsbog. De er modeller, som forenkler komplicerede forklaringer eller viser vigtige sammenhænge. I naturfag skal du også selv lære at lave kurver og figurer. Forsøgene i bogen har til formål, at du kan øve dig i at forstå en vigtig side af naturfag – nemlig eksperimenter. Derfor er forsøgene tilrettelagt, så resultaterne er data, som du kan arbejde videre med, eventuelt i regneark på en computer. Forsøgene står fremhævet i bogen. De er illustreret med et billede af forsøgsopstillingen, så de er nemme at gå til.
Sidst i hvert kapitel er der en liste med forslag til litteratur og links til internettet, så du har mulighed for at supplere læsningen. Her på vores hjemmeside findes teksten som lydbog (se relevant fane).
God læselyst!
Henning Vinther Rasmussen,
Stenstrup 2015.