Aflæse – aflæsning
At aflæse betyder at læse og forstå noget, fx et måleresultat. Fx Han aflæste resultatet på måleglasset.
En aflæsning er en læsning af et resultat. Fx Han noterede sin aflæsning af resultatet i skemaet.
Analysere – analyse
At analysere betyder at undersøge noget for at forstå det bedre. Fx Hun analyserer novellen.
En analyse er en undersøgelse af noget for at forstå det bedre. Fx Han gav en analyse af novellen.
Argumentere – argumentation
At argumentere er at begrunde en holdning. Fx Hun argumenterede for, at der skulle gives flere penge til nødhjælp, fordi der var mange sårede, der ikke havde vand eller tag over hovedet.
En argumentation er forskellige argumenter for (og imod) en holdning. Fx Din argumentation er usaglig, fordi den ikke tager udgangspunkt i fakta.
Beskrive – beskrivelse
At beskrive noget betyder at forklare, hvordan noget er eller ser ud. Fx Han beskriver, hvordan der ser ud i byen.
En beskrivelse er en forklaring af, hvordan noget ser ud. Fx Der var en beskrivelse af hendes udseende i bogen.
Bestemme – bestemmelse
At bestemme betyder at lave regler, som andre skal rette sig efter. Fx Det er hende, der bestemmer, at vi ikke må gå ud.
Som ”skoleord” betyder bestemme ofte at fastslå, påvise eller finde ud af. Fx Bestem mængden af salt i opløsningen.
En bestemmelse betyder en regel, en lov. Fx Der var en bestemmelse om, at der ikke måtte holde biler i gården.
Definere – definition
At definere betyder at forklare betydningen af et ord. Fx Han definerede ordet: ”Empati”.
Definition betyder en præcis forklaring af et ords betydning. Fx Han gav en definition af ordet empati, som er evnen til at sætte sig i en andens sted.
Diskutere – diskussion
At diskutere noget betyder, at flere personer i en samtale fortæller hinanden, hvad de mener om en sag, og argumenterer for deres holdninger. Når man diskuterer noget, er man ofte ikke enige. Fx De diskuterede højlydt, om hun måtte tage med på weekendtur med drengene.
Når at diskutere bruges som ”skoleord”, kan det være i en opgave, hvor man bliver bedt om at diskutere fx et emne skriftligt. Det betyder, at man skal skrive argumenter for og imod samt forklare og uddybe argumenterne.
Diskussion er en samtale, hvor man udveksler holdninger og argumenter, eller en tekst (fx en skoleopgave), hvor man fremstiller forskellige argumenter inden for et bestemt emne. Fx Deres diskussion om emnet varede hele natten.
Evaluere – evaluering
At evaluere noget betyder at vurdere det og fortælle, hvad der er godt og dårligt ved det. Det kan man gøre med ord, men evaluering kan også foregå på andre måder, fx ved at give karakterer. Fx Vi skal evaluere kurset.Når man giver en evaluering af noget, giver man en vurdering af, hvad der er godt eller dårligt ved noget. En evaluering kan også være en karakter. Fx Han fik elevernes evaluering skriftligt.
Formulere – formulering
At formulere noget betyder at sætte ord på noget. Fx Det er svært for mig at formulere, hvad jeg tænker om det.
En formulering er en sproglig udtryksmåde. Fx Det er en fin formulering (altså: det er en god måde at sige det på).
Fortolke – fortolkning
At fortolke noget betyder at se en dybere sammenhæng i det, eventuelt ud fra en analyse. Fx Han prøvede at fortolke, hvad digtet betød.
En fortolkning er den dybere opfattelse eller forståelse af fx en tekst (eller måske en situation eller en oplevelse). Fx Han havde en anden fortolkning af digtet end sin lærer.
Instruere – instruktion
At instruere er at forklare noget, man skal gøre. Fx Han instruerer dem i at bruge den nye kaffemaskine.
En instruktion er en forklaring på noget, man skal gøre. Fx Han gav en instruktion i brug af den nye kaffemaskine.
Introducere – introduktion
At introducere betyder at præsentere noget nyt for nogen eller at indlede noget nyt. Det kan også handle om at vise nogen, hvordan de begynder på noget. Fx Nu skal jeg introducere dig til dit nye arbejdsområde.
En introduktion betyder en præsentation af noget nyt eller af noget, der skal til at begynde. Fx Som introduktion til undervisningen skal vi se denne film om hjertet.
Koordinere – koordination
At koordinere noget betyder at ordne og organisere noget for at få styr på det med henblik på et bestemt formål, det kunne fx være at koordinere, hvem der gør hvad i forbindelse med et projekt. Fx Skal vi koordinere, hvem der henter, og hvem der bringer pigerne til kampen på søndag?
Koordination betyder organisation af forskellige opgaver og arbejdsgange i forhold til et bestemt mål. Fx Vi må have koordination i forhold til, hvem der dækker bordet, og hvem der køber ind.
Koordination kan også handle om evnen til at styre kroppens bevægelser, fx evnen til at styre forskellige dele af kroppen samtidig. Fx Dansen træner børnenes evne til koordination.
Observere – observation
At observere betyder at iagttage noget meget grundigt, at holde øje med noget. I fagsproget kan det også betyde iagttagelse ved brug af andre sanser end synssansen: Man kan fx observere lugt, temperatur, humør, hvad folk siger, og hvordan de siger det osv. Fx De aftalte at observere, om det blev værre de næste dage.
En observation betyder en iagttagelse, som man gør sig, og som man som fagperson muligvis har brug for at handle på og dokumentere. Fx Han dokumenterede sin observation i skemaet.
Redegøre – redegørelse
At redegøre for noget betyder at beskrive noget meget grundigt. Fx Han blev bedt om at redegøre for, hvad han havde foretaget sig på mordnatten.
En redegørelse er en grundig beskrivelse af noget. Fx Hun bad om en redegørelse for, hvad der var sket i sagen indtil nu.
Reflektere – refleksion
At reflektere betyder egentlig at spejle, men vi bruger også ordet til at beskrive, at man tænker dybt over noget: Fx Ulykken fik ham til at reflektere over sit liv.
Refleksion betyder en grundig overvejelse af noget. Fx Novellen gav anledning til refleksion over hans eget liv.
Uddybe – uddybning
At uddybe noget betyder at forklare eller beskrive det grundigere. Fx Kan du uddybe, hvad du mener med svaret på spørgsmål tre?
En uddybning betyder en grundig og detaljeret udvidelse af en tidligere forklaring eller beskrivelse. Fx Senere gav han en uddybning af sin første forklaring.
Visualisere – visualisering
At visualisere noget betyder at se det for sig eller at omdanne noget til noget synligt. Det kan også betyde at danne et billede af noget. Fx Han visualiserede resultaterne i en graf.
Visualisering betyder et billede af noget, og ofte bruges ordet om et mentalt billede, altså om et billede, man ser for sig inde i hovedet. Fx Han arbejdede med sin eksamensangst ved at skabe en visualisering, hvor han så for sig, at eksamen gik godt, og at han fik en god karakter.
Vurdere – vurdering
At vurdere noget betyder at fastsætte værdien af noget. Vi bruger fx ordet om fastsættelse af en værdi i penge. Fx Kan du vurdere, hvor meget det antikke ur er værd? Men man kan også bruge ordet om at tillægge noget eller nogen en bestemt værdi eller betydning: Jeg vil vurdere, at han ikke kan klare uddannelsen på nuværende tidspunkt.
En vurdering er en bedømmelse af fx værdien eller betydningen af nogen eller noget. Fx Ejendomsmægleren kom med en vurdering af deres hus.
Mere viden:
Sosuordbogen:http://sosuordbogen.dk/
Sosuordbogen forklarer en lang række ord, som du møder som elev inden for social- og sundhedsområdet.
Fagets sprog:http://fagetssprog-sosu.dk/
Her kan du arbejde med ord og begreber, som du møder i som sosu-elev.
Kilde: Den danske ordbog:http://ordnet.dk/ddo/