Helhedsforståelse af mennesket
Mennesket ses ofte ud fra enten et naturvidenskabelig eller et humanistisk perspektiv. Med denne lærebog er det forfatterens ønske at præsentere mennesket ud fra en helhedsforståelse. Værket præsenteres i den læringsform, der kaldes problembaseret læring (PBL).
Hvert kapitel indledes med sygehistorier, som netop betoner opfattelsen af mennesket som en helhed og tillige ofte også sætter det i samfundsperspektiv. Kapitlet fokuserer herefter på de natur- og sundhedsvidenskabelige fag, som er dette værks ærinde, men der vendes altid tilbage til patienten i sygehistorien, hvorved helhedsperspektiver atter belyses.
Helhedsforståelse i forhold til de enkelte fag
De enkelte fagområder inden for natur- og sundhedsfagene præsenteres også i et helhedsperspektiv, idet fagene integreres i hinanden. De studerende lærer derved stoffet i den sammenhæng, de vil møde det i under deres kliniske uddannelse. Fagene mikrobiologi, farmakologi, patofysiologi og sygdomslære beskrives i Det syge menneske, bind I , og den grundlæggende anatomi, fysiologi og cellebiologi beskrives i Det sunde menneske, bind I .
Helhedspædagogik
Den pædagogiske tilgang til værket kalder forfatteren helhedspædagogik og begrunder det med, at han har taget det bedste fra den moderne pædagogik og bevaret det bedste fra den mere traditionelle pædagogik. Den moderne pædagogik tager udgangspunkt i helheden, og bevæger sig mod enkeltdelene, mens den mere traditionelle pædagogik tager udgangspunkt i enkeltdelene og bevæger sig mod helheden og præsentationen af stoffet afspejler begge tilgange.
Det betyder, at stoffet præsenteres, så det giver mening, og at stoffet forekommer relevant. Der bygges på allerede erhvervet viden, de studerende aktiveres, og der er mulighed for kundskabsoverføring. Samtidig er der fortsat struktur på stoffet samt tænkt på motivation og mulighed for repetition.
Værkets struktur
Stoffet er gennem hele værket præsenteret på tre niveauer:
• Niveau I er den almindelige brødtekst, som er det egentlige lærestof.
• Niveau II præsenteres i rammer og er stof, som det ikke er nødvendigt at læse for at forstå sammenhængen. Det er beregnet til den meget interesserede læser eller den, der gerne vil bruge bogen som opslagsbog, hvilket den også er velegnet til. Her præsenteres fx meget detaljerede fysiologiske funktioner eller meget sjældne sygdomme.
• Niveau III udgøres af den supplerende litteratur, som afslutter alle kapitler.
For at lette de studerendes arbejde med værket er der en meget ensartet kapitelsstruktur. I Det sunde menneske beskrives hvert organ/organsystem ud fra:
• opbygning
• funktion
• regulering
I Det syge menneske er strukturen således, at de enkelte sygdomme under hvert organ/organsystem beskrives hver for sig ud fra:
• bagvedliggende processer og årsagsmekanismer
• undersøgelser
• behandling
Repetition og opslagsværk
Repetition af stoffet og muligheden for at bruge bøgerne som opslagsbøger lettes på flere måder:
• De mange margentekster opsummerer det vigtigste indhold på siden.
• Mange kapitler slutter med opsummeringstabeller, som opridser hovedpunkterne i teksten.
• Der er i hvert bind et stikordsregister, der omfatter hele værket.