Asta Olivia Nordenhof debuterede med Et ansigt til Emily (2011) og fik sit gennembrud med digtsamlingen det nemme og det ensomme (2013), der blev tildelt Montanas Litteraturpris. Med hendes første roman, Penge på lommen (2020), indledte hun et ambitiøst syvbindsværk, der har mordbranden på Scandinavian Star i 1990 som et gennemgående motiv. For Penge på lommen modtog forfatteren P.O. Enquist-prisen og European Union Prize for Literature, ligesom romanen blev nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris. Bind to i serien, Djævlebogen, udkom i 2023 til overvældende anmeldelser og modtog Jyllands-Postens Litteraturpris 2024. Asta Olivia Nordenhofs forfatterskab udkommer i 14 lande.
Pressen om Asta Olivia Nordenhof
Om Djævlebogen:
”Himmelsk djævlebog … Nordenhof taber aldrig forbindelsen til det menneskeligt genkendelige, men bevæger sig ubesværet gennem hele følelsesregisteret, fra det blødende sårbare til det brovtende ucharmerende, fra det grænseløst kærlighedsfulde til det smerteligt rasende … Man må bare bøje sig i støvet.” – Kristeligt Dagblad
”Et charmerende og overskudsagtigt opgør med kapitalismen og patriarkatet.” – Jyllands-Posten
”En helt vidunderlig fortællerstemme, nonchalant og skødesløs … Det er utopisk, revolutionær kærlighedspoesi.” – Politiken
"Djævlebogen er dyb alvor og satans god litteratur." – Berlingske
”Udsøgt … En polyfont og spilfærdigt inderlig autofiktion.” – Weekendavisen
”Så stærkt og så ømt og renfærdigt, at det er meget svært ikke at blive berørt.” – Information
"Sublimt." – POV.International
"Det vilde er, at man som læser flyver gennem bogen. Det er en stor og helt særlig oplevelse." – Zetland
"Djævlebogen viser Asta Olivia Nordenhofs enorme talent." – Femina
”Jeg kender ganske enkelt ingen andre, der kan slippe godt fra at skrive så let og indimellem nonchalant om emner som prostitution, voldtægt, omsorgssvigt, varegørelse og indlæggelser på den lukkede. Det lyder tungt, men er alt andet … Nordenhof har skrevet en vild, heterogen og vigtig bog, der blander vrede, charme, kritik og humor, som kun hun kan.” – Litteraturmagasinet Standart
Om Penge på lommen:
”Hvordan skriver man en socialrealistisk, politisk roman om kapitalisme i det 21. århundrede? Sådan skriver man den!” – Mikkel Krause Frantzen, Politiken 
”Umanerligt god. Jeg kan ikke komme i tanke om andre end Kirsten Thorup, der de seneste årtier har skrevet så medfølende og levende og samtidig så usentimentalt om mennesker på yderkanten af velfærdsstatens velbjærgede liv.” – Tue Andersen Nexø, Information
”Indignationen og sorgfuldheden, kapitalismekritikken og klasseperspektivet er bestemt ikke ukendte størrelser i samtidslitteraturen. Alligevel ligner Nordenhofs første roman ikke så mange andre. Blandt andet derfor sætter Penge på lommen barren umanerlig højt for de kommende bind i det, der allerede nu kan udråbes som et af 2020'ernes mest ambitiøse litterære projekter.” – Nicklas Freisleben Lund, Jyllands-Posten 
”Asta Olivia Nordenhof skriver og komponerer roman(føljeton) med elastisk og vibrerende, nærmest arrogant suverænitet: svæver over vandene og dykker i dybderne som en turboflyvefisk.” – Lars Bukdahl, Weekendavisen
Om det nemme og det ensomme
”Brillant digtsamling beviser at en litterær stjerne er ved at blive til.” – Mikkel Bruun Zangenberg, Politiken 
”Nordenhofs digte er fantastiske, fordi de besynger livet konkret og bekæmper døden principielt og gør det for fuldt, brusende talent, og fordi de er talentfulde på liv og død og i dyb solidaritet med læseren og sig selv.” – Lars Bukdahl, Weekendavisen
”Hold da op hvor de [digte] brænder igennem og berører en. Personligt mindes jeg ikke en digtsamling siden F. P. Jacs generationsudspil »Misfat« fra 1980 og Michael Strunges punkdigte fra 1980’ernes begyndelse, der har gjort et så umiddelbart stærkt indtryk.” – Jørgen Johansen, Berlingske Tidende 
”Det nemme og det ensomme er den mest triste, fløjtende ligeglade, oprørske, engagerede, humoristiske og nogle gange vildt elegante tv-serie, jeg aldrig har set." – Lars Skinnebach, Jyllands-Posten
Om Et ansigt til Emily
”Der er en helt forrygende, finurlig egenart over denne debut.” – Mikkel Bruun Zangenberg, Politiken
”En virkelig fin debut.” – Tue Andersen Nexø, Information
”Asta Olivia Nordhofs forfattertalent er superstort.” – Jeppe Krogsgaard Christensen, Berlingske Tidende
Foto: Albert Sanvig Madsen