Danskbogen til social- og sundhedselever er beregnet til dig, der skal have faget dansk på social- og sundhedshjælper- eller social- og sundhedsassistentuddannelsen. Bogen tager udgangspunkt i Undervisningsministeriets bekendtgørelse for, hvad du skal arbejde med i dansk på netop disse uddannelser.
Bogens opbygning
Faget dansk på social- og sundhedsuddannelserne er til en vis grad rettet mod dit erhvervsområde som social- og sundhedsmedarbejder. Danskundervisningen er delt ind i to niveauer: niveau D på social- og sundhedshjælperuddannelsen og niveau C på social- og sundhedsassistentuddannelsen. Niveau D svarer til et halvt år i gymnasiet, og niveau C svarer til 1.g.
Danskbogen til social- og sundhedselever dækker over både niveau D og C, men bogens øvelser er delt op: nogle er på C-niveau, nogle er på D-niveau, og nogle dækker begge niveauer.
Bogens formål er at skærpe:
• Din sproglige opmærksomhed, når du kommunikerer
• Din evne til at analysere
• Din evne til at formulere dig på skrift
Inden for social- og sundhedsområdet analyserer du hele tiden oplevelser i dit arbejde. Det gør du for bedre at forstå oplevelserne, så du lettere kan træffe de rigtige valg. I dansk øver du dig i at analysere oplevelser og situationer ved at analysere tekster, der drejer sig om oplevelser og situationer. Netop tekstanalyse er et godt redskab til at træne sin analyseevne, idet den kan overføres til andre sammenhænge.
Bogen er opdelt i to dele.
Første del handler om, hvordan du selv taler og lytter, skriver og læser. I det daglige kommunikerer vi ofte uden at tænke over, hvordan vi griber det an, og om vi kunne gøre det anderledes. Bogens første del drejer sig om, hvordan du kan blive mere bevidst om andre og bedre måder at kommunikere på.
Anden del handler om, hvordan tekster kommunikerer, og hvordan du kan analysere teksterne. Anden del er bygget op, så den først viser, hvordan du får overblik over en tekst (kapitel 9-10), herefter hvordan du forstår teksten (kapitel 11-16), og til sidst på hvilken måde du nu kan bruge den tekst, du har arbejdet med (kapitel 17). For nemheds skyld kalder vi social- og sundhedsmedarbejderen for ”hun” og borgeren for ”han” i denne bogserie.
Bogens øvelser kan hjælpe dig til at forstå bogens indhold så godt som muligt. Øvelserne er niveaudelte i C-niveau og et lidt lettere D-niveau, men ikke mere skarpt end at assistentelever fint kan få noget ud af øvelserne på D-niveau, og hjælperelever godt kan give sig i kast med i hvert fald nogle af øvelserne på C-niveau.
Hvert kapitel indledes med to kortere tekster (eller billeder), som du skal bruge til at reflektere over kapitlets emne. Nogle af bogens øvelser tager udgangspunkt i disse tekster.
Henvisninger til relevant litteratur og links finder du bagest i bogen.
Vi håber, du bliver glad for bogen – god læselyst!
Lisbeth Bjerrum Jensen, Jesper Hansen, Aya Køllgaard Carlsen og Birgitte Andersen
København 2014