Copenhagen Business School er en af verdens største og mest anerkendte Business Schools. Med fag som filosofi, historie, politologi, psykologi og sprog er skolen samtidig et forbillede for andre Business Schools verden over, der søger at imødekomme de voksende krav om relevans og social ansvarlighed.
Sådan har det ikke altid været. Siden den ydmyge start i 1917 har skolen måttet kæmpe for anerkendelse. Akademisk blev den i årtier betragtet som en kræmmerskole i lommen på erhvervslivet, mens erhvervslivet mente, at den havde for teoretiske og verdensfjerne uddannelser. Det førte til skarpe opgør om professoransættelser og professorernes forskningsfrihed og til stadige kampe for ressourcer.
Historien om CBS er også en historie om de forandringer i det danske erhvervsliv og samfund, som konstant ændrede kravene til kompetencer i erhvervslivet og i den offentlige sektor. CBS’ stræben efter at leve op til disse krav er ikke altid gået stille af, når ledelse og medarbejdere har været uenige om retningen – men ikke om målet.
Det er denne udvikling, fra en lille og undseelig Handelshøjskole til nutidens internationale CBS, der er emnet for denne bog.