Døtreskole

Døtreskole

NOMINERET TIL BOGFORUMS DEBUTANTPRIS 2023

Døtreskole er en fortælling om, hvordan piger bliver til – og om det pres og den gave, det er at have livet foran sig. For hvad sker der med de mennesker, ingen længere forventer noget af?

Pris: 249,95 kr.
Køb
Læs mere

En ung pige starter i ottende klasse på Edel Berthelsens Døtreskole. Det er her, hendes ungdom skal udspille sig – mellem klassens foranderlige hierarkier og skolens konkurrence og disciplin. Hun bor hos sin mor og er ikke vant til fædre, men hun er god til at lure i smug og lægger mærke til alle detaljer: fra Provence-stemningen i naboens køkken, de bugnende ranker af hvidløg, til klassekammeraten Johanne, der er et unikt gymnastisk talent og har et ansigt, der får voksne kvinder til at spørge sig selv, hvad de gør galt. 

Fortælleren og Johanne bliver veninder. De terper i skolen, de går til sundhedsplejerske og måles og vejes, de besøger hinanden på deres pigeværelser og går omkring på vejene, ved søen og i skoven. De ved, at samfundet skatter dem højt, og at de er mere værd end tingene. 

Døtreskole er en fortælling om, hvordan piger bliver til – og om det pres og den gave, det er at have livet foran sig. For hvad sker der med de mennesker, ingen længere forventer noget af? 

Anmeldelser og omtale

 ”Benedicte Huang skriver legende, uprætentiøst og smukt om det akavede og intime, om hverdag og veninder.” – Politiken

 ”Tæt og uhyre velskrevet fortælling om ungpigeliv ... Døtreskole er en på alle måder interessant og absolut anbefalelsesværdig debut” – Jyllands-Posten

"Det er svært ikke at være begejstret for en debuterende forfatter, der skriver så boblende overlegent.” – Information

”Benedicte Huang debuterer svulmende billedmættet med en roman om ungdom, venneforelskelser og forventningspres.”– Weekendavisen

 "Benedicte Huangs debut er en stjernestrøet sproglig manifestation." – Kristeligt dagblad

 ”Dynamikken i de første venskaber er fantastisk beskrevet … Benedicte Huang skriver formidabelt” – Bogtanken.dk

”En lige dele nydelsesfuld og foruroligende læseoplevelse, der kryber under huden.” – Litteratursiden.dk

Bodil og Jørgen Munch-Christensens kulturlegat 2023

Bodil og Jørgen Munch-Christensens kulturlegat 2023 tildeles Benedicte Huang for romanen Døtreskole

Der er en alder, som mange mennesker vender tilbage til at tænke på: den tidlige ungdom, 14-15-årsalderen, hvor mange af os på en gang virker fuldstændigt lukkede om os selv og samtidig er nærmest uden grænse i forhold til omverdenen, de voksne, de jævnaldrende, de mærkelige og de afvigende, som vi støder på. Meget unge kan virke blanke og afvisende, som var de belagt med Tefal; man kan ikke slå et ord af dem – de sænker blikket, man får ikke nogen kontakt, selv om man fornemmer, at der måske er gang i et større drama bag de lukkede ansigtstræk og den afvisende kropsholdning. Når man læser Benedicte Huangs roman, Døtreskole, oplever man den unge alder, dens særlige følelsesregister og de attituder, hvormed unge møder omverdenen.  

Døtreskole handler om en 14-årig ung pige, der starter i 8. klasse på en skole med det både skræmmende og forjættende navn, Edel Berthelsens Døtreskole. 1800-tallets pigeopdragelse og spirende feminisme gennemsyrer navnet – man ville ikke blive overrasket, hvis Mathilde Fibiger var klasselærer her, men det er nu en helt almindelig, nutidig folkeskole, selvfølgelig med en forhistorie om pigers liv og pigers opdragelse, og Emily Brontës klassiske roman, Stormfulde højder, fra 1847 spiller en vis rolle i fortællerens selvfortolkning.

Vi hører om den unge pige livs med sin mor, sine veninder, især hjerteveninden, den smukke Johanne, og med skolen. Døtreskole er ikke nogen handlingsmættet fortælling, selv om der er meget dramatiske momenter. Som læser kommer man især langt ind i et ungdomsunivers, hvor de unge vægrer sig mod voksenlivet, de gider ikke lære at lave mors mad, smørbolleskolen, de foretrækker at forblive blanke – at være flade karakterer frem for spændende voksne med en sammensat personlighed   - de vil hellere glide videre i deres verden med biografture, samtaler, te-drikkeri, lektielæsning og uendelige gåture, end træde ind i de voksnes rækker.

Det er denne blanding af et vildt begær efter at blive ældre og voksen og at holde fast i den tidlige ungdoms selvgyldighed, Benedicte Huang har så godt fat i. Veninderne forelsker sig i hinanden, afprøver følelser og kropslige reaktioner, kredser om drengene og gider dem alligevel ikke rigtig og så en dag ligger de alligevel og stønner sammen med dem. De kigger på forældrene, på mødrenes kjoler og makeup og på fædrenes krop. Johanne og fortælleren dyrker den hjemløse Ejler, som ikke kan placeres i forhold til køn og alder. Han har søgt egne veje, hvilket fascinerer veninderne, men de er også frastødt af ham.

Mange anmeldere var glade for romanen og hilste Benedicte Huangs debut velkommen. Andre fandt billedsproget lidt for meget. Næste gang må forfatteren gerne gå lidt mindre amok i sammenligninger! Nej, siger jeg: det må og skal jo netop være en blanding af alt for meget og alt for lidt, hvis alderens særlige oplevelsesmåder skal træde frem, og man skal få fornemmelsen af, hvor forbandet det er at være 14 år, og hvor meget man kan længes efter at blive 15, og så dog alligevel helst vil være fri- fri for alderen, fri for de voksne, fri for en ulmende vrede, kun viklet ind i sin venindes duft og hår. Undskyld, at jeg bliver lidt personlig, men når  jeg læser Døtreskole kommer jeg i tanke om, hvor vildt og voldsomt, jeg længstes efter min 15-års fødselsdag og at blive rigtig ung, ikke blot være et stort barn, som de voksne klappede på hovedet.

Romanen er både larmende og tyst, hvilket netop viser, at det er i sproget, gennem billeder og sammenligninger, at man får en fornemmelse af, hvor man er i verden. Det oplever vi, når fortælleren lukker sig inde i sig selv ved at lade sit hår falde ned om hovedet som et værelse eller dupper venindens ord op som krummer fra en kagetallerken.

Døtreskole får læseren til at huske sit eget ungdomsliv – netop i kraft af billedsproget. Her kommer et eksempel, hvor pigerne er ude at shoppe:

Alice og jeg begynder at tage ind til byen sammen. Hvorfor venskabet begynder med mig og Alice og ikke med mig og Johanne eller med os alle tre på én gang, er ikke godt at vide. Måske er det ligesom, når man spiser sneglens kanter, før man tager fat på den kanel- og glasurindsmurte midte. Man er nødt til at starte et sted. Vores ture er ikke spændende. Vi gør kun, hvad man kunne forvente af os. Vi shopper mest småting. Selv det slik, vi køber, er småt. Fra Søstrene Grene vælger vi De små Grå, som jeg har hørt. at man kalder hjerneceller, men altså også lakridser. På låget et billede af en fugl, en kingfisher med blå fjer. Vi blander slik i biografernes udsalg, hver gang vi stikker skovlen ned, er det hårdere end forventet. Ellers køber vi bodybutter fra Bodyshop. Slik og bodylotion er den slags, man forærer væk til nogen, man ikke kender for alvor, men det er, hvad vi har råd til. Det falder os aldrig ind, at vi kunne stjæle, der er intet oprørsk i os. Det sker dog, at vi køber noget, som er større. En æblegrøn lærredstaske med et klikspænde, der ligner en kongekrone. Spændet består af hvide similisten. Når hånden finder det i mørket, føles det ligesom et sår. Det er mig der har købt den, og nu ligger den under vores bord, som en hund, der sover.

De to afsluttende billeder – spændet, der føles som et sår, og tasken, der sammenlignes med en hund – de gør det hele! I dette billede oplever vi pigens usikkerhed og sårbarhed, hendes søgen efter beskyttelse og troskab. Tasken fungerer som en hund, det velkendte symbol på troskab. Hunden, som adelsdamer på gamle malerier altid har liggende for fødderne eller på deres skød, springer direkte ind i  fortællingen, og kønnets forhistorier kommer dermed på tale.

Benedicte Huang fortæller, at hun især har internationale inspirationer i sin debutbog. Den franske Simone de Beauvoir er en af kilderne sammen med Evelyn Waughs Gensyn med Brideshead og Fleur Jaeggy Tugtens lykkelige år. Jeg vil tillade mig at huske på Tove Ditlevsen, som i en dansk sammenhæng fandt et særligt sprog for livets tidlige forår. Hvis man kan værdsætte Tove Ditlevsens skildringer af det unge liv, vil man også værdsætte Benedicte Huangs Døtreskole, selv om de to forfattere er fjernt fra hinanden i tid og sted. Hos Ditlevsen er vi på Vesterbro i det 20. århundrede, hos Huang i en velstillet forstad i en helt anden tid, nemlig det 21. århundrede. Men først og fremmest er vi hos dem begge i sprogkunst om tilværelsens overgange, og tilmed den ypperste ordkunst, vi har. Jeg er fan af Ditlevsen, og alt det, jeg oplever i Ditlevsens billedsprog, gør mig også til fan af Huang, og derfor er det mig en meget stor fornøjelse at have motiveret tildelingen af Bodil og Jørgen Munch Christensens kulturlegat, Danmarks største debutantpris til Benedicte Huang for Døtreskole.   

Nomineret til Bogforums Debutantpris 2023

Benedicte Huang
Døtreskole
Gads forlag

Benedicte Huangs suverænt velskrevne roman er en generøs og smuk gestus til dem, der ikke råber højest. En bog, der udvider forestillingen om, hvad piger kan være, og som viser os, at vi bliver os selv gennem andre. Huang benytter sig stilsikkert af et rigt billedsprog, der folder sig om teksten og giver den tekstur og tyngde. Igennem et år følger vi en 14-15-årig pige, fra hun starter i 8.B på skolen med det besnærende, guvernanteagtige navn: Edel Berthelsens Døtreskole. Det er nu, hun skal til at bevæge sig ind i sin ungdom og videre ind i voksenlivets fællesskab. Men hvordan trænger man derind? ”Ungdommen er ikke nogen sommerfuglepuppe, men et sneglehus, en stadigt trangere gang, folk klapper, du går op i en spids.” Er der plads til den præstationslyst, hun har, er der plads til at gå den vej, når man helst færdes på sidelinjen, når man ikke er lige så højtråbende som sine jævnaldrende? ”At blive voksen handler om at gøre sig forståelig for så mange som muligt. Men jeg danser stadig hemmeligt under huden”, som det smukt lyder. Huang viser os, at intensiteten og distancen kan gå hånd i hånd. Det demonstrerer hun også, når hun udforsker venskabets domæne. Der er en længsel og et begær efter at have det, de andre har, det er foruroligende og skrøbeligt. Venskabet er en forhandling, det er som en elastik, det kan vise eftergivenhed, eller strammes til det sprænger. Huang formår at portrættere, hvor meget der kan stå på spil i tilsyneladende enkle livsvalg. Døtreskole er en sofistikeret, universel roman om at sætte selvet i scene, om store skred i det intime rum, om magtforskydninger og om at høre til.

Presse

Her kan du finde pressemeddelelse og billedmateriale.

Alle billeder skal bruges ifølge med omtale eller anmeldelse af bogen og med tydelig kildeangivelse/fotografkreditering.

     

  Pressemeddelelse

Forside



  Forfatterfoto af Benedicte Huang                                                              
Foto: Esben Bøg-Jensen



     
Døtreskole - NOMINERET TIL BOGFORUMS DEBUTANTPRIS 2023
Benedicte Huang
1. udgave 2023
Softcover m. flapper
ISBN: 9788712070528
Antal sider: 216
Pris: 249,95 kr.
Udgiver: Gads Forlag
Udgivelsesdato: 03-03-2023

CO2e-aftryk pr. eksemplar: 326 g (1. oplag)

Kig i bogen

Forfatter

Benedicte Huang

Benedicte Huang

Benedicte Huang (f. 1991) er uddannet fra Forfatterskolen. Hun er kritiker og klummeskribent ved Dagbladet Politiken. Døtreskole er hendes debut. Læs mere