Denne bog lærer studerende at betragte en virksomhed gennem årsrapportens finansielle opgørelser samt udføre en vel tilrettelagt regnskabsanalyse til at værdiansætte en virksomheds egenkapital/ aktier. Bogen arbejder ud fra en begrebsmæssig referenceramme, der hjælper læseren med at forstå, hvorledes en virksomhed skaber værdi, og hvorledes den skabte værdi kommer til syne i de finansielle opgørelser. Historiske årsregnskaber måler den historiske værdiskabelse og er udgangspunkt for budgettering af fremtidige finansielle opgørelser. Disse ’proforma-opgørelser’ danner herefter basis for værdiansættelse af virksomheder og aktier.
Denne 7. udgave er forsynet med to appendikser, der omhandler estimering af kapitalomkostninger i private virksomheder samt udarbejdelse af proforma-opgørelser, hvor der arbejdes med en pay-out ratio. I forhold til 6. udgave er indholdet ikke opdateret; ny udgave skyldes alene nyt forlag. Bryggerivirksomheden Royal Unibrew er fortsat den gennemgående case-virksomhed, og alle tal er opdateret. Endvidere er bogen ajour med de seneste ændringer i gældende regnskabsstandarder.
Ligesom tidligere udgaver er også denne suppleret med ressourcesider for undervisere.
Ud over at være lærebog for økonomistuderende på de højere læreanstalter henvender bogen sig til alle, der ønsker en faglig ajourføring i den internationale udvikling inden for regnskabsanalyse og værdiansættelse.