Videnskabsteori er en central disciplin for alle akademiske fag. Det er her, man kan få indblik i begrundelserne for de videnskabelige metoder og betydningen af abstrakte størrelser som objektivitet og sandhed. Her kan man også finde overordnede, systematiske beskrivelser af kilderne til videnskabelig erkendelse, forskningens processer og meget andet. Samtidig er det imidlertid et udbredt problem, at de videnskabsteoretiske diskussioner ofte fremstår løsrevet fra konkrete situationer og overvejelser. Derfor har vi i denne bog bestræbt os på at vise, hvordan betydningen af teoretiske diskussioner, synspunkter og begreber hænger sammen med videnskabelig praksis. Det har vi gjort ved hjælp af eksempler, illustrative cases og en kapitelopbygning, der viser den naturlige forbindelse mellem abstrakte filosofiske overvejelser om videnskabens mål og erkendekilder, udvalgte eksempler på videnskabelige metoder, forskellige syn på forholdet mellem teori og virkelighed og spørgsmål om etik og forskningsprocesser. Bogens sidste kapitel om opgaveskrivning er et udtryk for vores grundlæggende opfattelse af den videnskabelige model som basal i al akademisk tænkning.
Mange har bidraget til vores arbejde med bogen. Vi vil gerne takke vores kolleger ved filosofi ved Syddansk Universitet for deres bidrag til det frugtbare faglige miljø, der har dannet baggrund for arbejdet med bogen. Vi vil også gerne takke Jørgen Hass, Marianne Horsdal, Anita Holm Riis og Ove B. Schaffalitzky de Muckadell for at have bidraget til arbejdet med bogen ved forslag, diskussioner eller kommentarer til uddrag. En særlig tak til forlagsredaktør Birthe Kamp Nielsen og lektor ved Professionshøjskolen Metropol Helle Mathar for uundværlig sparring og gode ideer undervejs i processen.
Esben Nedenskov Petersen
Caroline Schaffalitzky de Muckadell
Odense, 2014