Formålet med denne bog er, at give studerende på professionsbacheloruddannelserne en forståelse af, hvordan interprofessionelt samarbejde kan fungere i sundhedsvæsnet, og hvorledes lovgivning, finansiering og politiske beslutninger danner rammerne for dette. Endvidere giver bogen et indblik i de muligheder for udvikling, de studerende kan møde som færdiguddannede professionsbachelorer inden for sundhedsvæsnet.
Sundhedsvæsnet har i dag, ud over de klassiske opgaver, fokus på menneskers mulighed for at agere i hverdagen og på, at den enkelte kan fastholde en meningsfuld tilværelse, med alt hvad det indebærer, trods sygdom og funktionsevnenedsættelse.
Et velfungerende interprofessionelt samarbejde er ofte en forudsætning for at skabe en sammenhængende indsats for patienter og pårørende, og netop sammenhængende og velkoordinerede forløb er forudsætningen for høj faglig kvalitet, god ressourceudnyttelse og faglig udvikling.
Telemedicin er et område, der er i hastig udvikling, og som stiller store krav til de sundhedsprofessionelles evner til at kommunikere klart både med hinanden og med patienter gennem digitale medier.
De enkelte professioners kernekompetencer skal til stadighed udvikles, og det sker bl.a. i et samspil med andre professioner. Den enkelte sundhedsprofessionelle skal se sin faglige indsats som et led i en samlet indsats og forstå kompleksiteten i sundhedsvæsnets opgaver generelt.
De sundhedsfaglige professionsuddannelsers modul 5 har som omdrejningspunkt, hvordan man skaber en fælles base for at handle sammen om de konkrete opgaver, man møder i sundhedsvæsnet. Hensigten med denne bog er at bidrage til udvikling af en sådan fælles base, og bl.a. gennem eksempler, studiespørgsmål og cases give de studerende har mulighed for at opnå kendskab til andre professioners kompetencer, faglige terminologi og begreber. Det er således redaktørernes ønske, at bogen medvirker til fælles forståelse professionerne imellem til gavn for patienterne i fremtidens sundhedsvæsen.
København, januar 2014
Bettan Bagger, Marianne Lindahl og Lisbeth Villemoes Sørensen