Elvis i Danmark

Elvis i Danmark

65 års populærkultur

Med Elvis som omdrejningspunkt tager Bertel Nygaard læseren gennem den internationale populærkulturs danmarkshistorie fra 1950’erne til i dag.

- Politiken
Pris: 349,95 kr.
Køb
Læs mere

Da den kun 21-årige Elvis brød igennem i 1956, virkede han alt for sort, anderledes og støjende til sin meget lidt frisindede samtid. Hans larmende musik og frække optræden ramte hele den vestlige verden med et brag, og det fik aviser og ungdomsblade til at advare mod den skrækkelige og obskøne sanger. Selv om Elvis ikke besøgte Danmark, ramte chokket og forargelsen også her for fuld styrke. Overalt rockede, rullede og udfordrede Elvis stive normer for køn, race og sex. Selv da han blev poppet og glamourøs, blev han ved med at præge tiden. Og det fortsatte han med længe efter sin død i 1977.

Med Elvis som omdrejningspunkt tager Bertel Nygaard, lektor i historie ved Aarhus Universitet, læseren gennem den internationale populærkulturs danmarkshistorie fra 1950’erne til i dag. Her er pop, rock og punk, beatler og blomsterbørn, skrigende fans og koldkrigspolitik.

Anmeldelser og omtale

 ”Fremragende ny bog om Elvis Presleys betydning i det Danmark, han aldrig besøgte, er underholdende kulturhistorie (...) Elvis er, hvis nogen skulle være i tvivl, fortsat en fremragende og lærerig historie.” – Politiken

 ”… fremragende (…) gennemresearchede bog (…) Bertel Nygaards bog sætter Elvis ind i en samfundsmæssig og popkulturel kontekst, så man forstår, hvorfor han kom til at ændre ungdomskulturen for altid.” – Berlingske

  ”Lad Elvis i Danmark være mønstereksemplet på, hvordan et emne kan beskrives, så vi får den rette dosering af viden og underholdning. Selvom undertegnede ikke er hardcore Elvisfan, bliver jeg sjældent godt oplyst OG underholdt med denne bog.” – bibzoom.dk

"Bertel Nygaard er fremragende i sin analyse af samtidens modtagelse af Elvis (…) det er herligt at læse de mange skarpe observationer i en større kontekst (…) Bogen er for historisk interesserede læsere og Elvisfans, der gerne vil blive klogere på, hvad der i grunden skete dengang.” – @altomelvis

”Bogens forfatter tager læseren med på en hæsblæsende kulturrejse med Elvis som fokusperson (...) Bogens helt store styrke er, at Bertel Nygaard har pløjet tusindvis af danske avissider, ugebladshistorier og radio og tv-playlister igennem for at give læseren en førsteklasses fornemmelse af samtidens opfattelse af Elvis-fænomenet og dets fankultur. Disse beskrivelser er hele bogen værd og er et fremragende kildemateriale til at forstå, hvordan populærmusikken i virkeligheden blev oplevet af datidens læsere, radiolyttere og TV-kiggere.” – historie-online.dk

”Bogen er formidabelt skrevet og distancerer sig milevidt fra tidligere farvelade-prægede bøger om Elvis, hans film, udgivelser og kvinder. Den her bog sætter en hel masse ting i perspektiv og lader læseren forstå, hvad det var, Elvis Presley kunne.” – bogsyn.dk

"Hvis man (...) ønsker at blive klogere på hvordan vi i Danmark har set på Elvis, en slags dansk-elvisk kulturhistorie, fra den støjende og vulgære mand i 1950erne til nutidens kanonisering med en Graceland-kopi i Randers, ja så er Nygaard det rigtige sted." – bogblogger.dk

Presse

Her kan du finde pressemeddelelse og billedmateriale. 

Alle billeder skal bruges ifølge med omtale eller anmeldelse af bogen, og med tydelig kildeangivelse/fotografkreditering.

Pressemeddelelse




Forside
 
                                                                              


Forfatterfoto af Bertel Nygaard
Foto: Ib Henriksen                                                                                    
 
Elvis i Danmark - 65 års populærkultur
Bertel Nygaard
1. udgave 2020
Hardcover
ISBN: 9788712062691
Antal sider: 266
Pris: 349,95 kr.
Udgiver: Gads Forlag
Udgivelsesdato: 06-11-2020

Kig i bogen

Forfatter

Bertel Nygaard

Bertel Nygaard

Bertel Nygaard, f. 1977, er ph.d. og lektor i historie ved Aarhus Universitet og forfatter til bl.a. Håb (Tænkepauser, 2015) og Grundloven 1849 (100 danmarkshistorier, 2017). Læs mere